Inspiracje Moniki

Przemyślenia i inspiracje

Social Navigation

Możesz zapoznać się z różnymi rodzajami terapii

Dom

Fizjoterapia (lub PT)Jakie są jej cele ?: Choć zaczyna się od ruchu ciała, fizjoterapia ma na celu poprawę samopoczucia, komfortu i poczucia własnej niezależności dzieci.

Co najważniejsze, fizjoterapia może być również zabawą, ponieważ dzieci biorą udział w ćwiczeniach, grach i zajęciach, które pomagają im wykorzystać ich potencjał. Pomaga w takich sytuacjach rehabilitacja warszawa z dojazdem.

Na czym to polega ?: Oprócz poruszania mięśni w celu zwiększenia ruchu i elastyczności, może to przybrać formę określonych ćwiczeń lub zarządzania postawą.

Cele fizjoterapii każdego dziecka będą bardzo różne.

Daj mi przykład: Hydroterapia. Wspierane wodą w basenie dzieci są bardziej zdolne do ruchu i ćwiczeń.

Kto to robi?: Kwalifikujący się dziś fizjoterapeuci zwykle mają dyplom z tego przedmiotu.

Zanim zakwalifikują się, będą musieli odbyć określoną liczbę godzin praktycznych, aby wykazać się swoimi kompetencjami. Może to być takie schorzenie https://fizjoarena.pl/dyskopatia-ledzwiowa-objawy-leczenie/

Podobnie jak wielu pracowników służby zdrowia, niektórzy będą się specjalizować w pracy z dziećmi.

Terapia zajęciowa (lub OT)Jakie są jej cele ?: Aby umożliwić dzieciom lepsze wykonywanie codziennych czynności, z których część mogła utracić zdolność wykonywania z powodu urazu.

Co najważniejsze, terapia zajęciowa ma na celu zapewnienie dzieciom większej niezależności w ich życiu.

„Zawód” oznacza jakąkolwiek działalność, którą osoba wykonuje, którą lubi i którą ceni.

Co ważniejsze, wszystko, co robimy – nasze codzienne zajęcia – pomaga określić naszą tożsamość i rolę. Jeśli dana osoba nie jest w stanie zrobić tego, co jest dla niej ważne, jej zdrowie i dobre samopoczucie mogą ucierpieć.

Na czym to polega ?: Dzieci z nabytym uszkodzeniem mózgu mogą mieć trudności z „sekwencjonowaniem” zadania – właściwą kolejnością wykonywania praktycznych, codziennych czynności.

Terapeuci zajęciowi (lub OT), pracując z dzieckiem, opracowują sposoby pomagania mu w konstruowaniu zadań, takich jak mycie zębów lub przygotowywanie się do szkoły.

Chodzi o rozwijanie „umiejętności życiowych” dziecka, a ci terapeuci mówią o zwiększaniu czyjegoś „uczestnictwa” w otaczającym ich świecie.

W przypadku młodych ludzi terapeuci zajęciowi mogą skupić się na umiejętnościach zawodowych.

Daj mi przykład: OT może dokładnie określić kroki, na przykład ubieranie się.

Będą pracować nad zmysłami potrzebnymi do wybierania ubrań.

Następnie mogą przyjrzeć się ruchom i umiejętnościom organizacyjnym w ustawianiu ubrań we właściwej kolejności. Następnie mogą spojrzeć na koordynację i równowagę związaną z ubieraniem się.

Kto to robi?: Terapeuci zajęciowi szkolą się z przedmiotu na poziomie wyższym. Niektórzy będą mieli dyplomy studiów podyplomowych lub tytuły magisterskie z tego przedmiotu.

Terapia mowy i języka (lub SLT)Jakie są jej cele ?: Aby pomóc dzieciom w komunikacji po nabytym uszkodzeniu mózgu.

Może się zdarzyć, że dziecko ma trudności z niektórymi dźwiękami mowy, znalezieniem właściwych słów lub wypowiedzeniem rzeczy, które są odpowiednie społecznie.

Dzieci mogą również mieć trudności ze zrozumieniem języka, który słyszą, lub nadążaniem za tym, co mówią do nich ludzie.

Logopedzi pomagają również dzieciom w jedzeniu i piciu po urazie mózgu, ponieważ mogły zostać dotknięte mięśnie kontrolujące połykanie.

Na czym to polega ?: Terapeuci przeprowadzają dokładną ocenę, aby ustalić, jakie są potrzeby dziecka.

Dla niektórych dzieci może to być przypadek ćwiczenia tworzenia słów. W przypadku dzieci z głębszymi zaburzeniami mowy terapeuta może pomóc im znaleźć inne sposoby wyrażania siebie, na przykład za pomocą znaków lub nawet urządzeń elektronicznych.

Daj mi przykład: Dziecko może ćwiczyć umiejętności mówienia, aby pomóc w mowie, lub grać w gry słowne, aby pomóc w wyszukiwaniu słów.

We wszystkich zadaniach terapeutycznych należy pamiętać, że dzieci muszą wykorzystywać swoje umiejętności do komunikowania się w prawdziwym świecie.

Kto to robi?: Terapeuci, którzy mają obecnie kwalifikacje, są prawnie zobowiązani do posiadania stopnia naukowego lub równoważnego z zakresu logopedii.

Następnie otrzymują certyfikat. Podobnie jak w przypadku wielu innych terapeutów tutaj, niektórzy specjalizują się w pracy z dziećmi.

Terapia zabawowaJakie są jej cele ?: Większość dzieci ma trudności z omówieniem swoich problemów i obaw w taki sam sposób, jak zrobiłby to dorosły.

A trudności z mową i językiem mogą to jeszcze utrudnić.

Terapia zabawami zapewnia dzieciom prywatną, poufną przestrzeń do pracy nad wszystkim, co je niepokoi.

Zabawa jest ważna dla wszystkich dzieci, ponieważ stanowi dużą część ich rozwoju emocjonalnego. Ostatecznym celem terapii przez zabawę jest zmniejszenie niepokoju dzieci i wzmocnienie ich odporności.

Terapia zabawowa może być również przydatna dla rodzeństwa.

Na czym to polega ?: Dzieci mają dostęp do wszelkiego rodzaju zabawek, prac plastycznych i rękodzieła oraz materiałów do zabawy.

Mogą odegrać coś, co im przeszkadza, narysować coś, o czym myślą, lub po prostu wykorzystać okazję do wyrażenia siebie poprzez zabawę.

Daj mi przykład: Pewien 12-letni chłopiec ujął to najlepiej, gdy inne dziecko zapytało go, czym jest terapia przez zabawę. „Mój terapeuta zabaw pomaga mi poczuć się lepiej i radzić sobie z tym, jak trudno jest być poza domem”.

Kto to robi?: Terapeuci zabawowi przeszli szerokie szkolenie w zakresie rozwoju dziecka i ukończyli podyplomowy kurs terapii zabawą.

Terapia muzycznaJakie są jej cele ?: Dopiero zaczynamy rozumieć ogromny potencjał muzyki jako formy terapii .

Muzyka może być dla dzieci potężną formą wyrażania siebie, ale daje im również szansę na interakcję z innymi.

Na czym to polega ?: Improwizując muzykę i na zmianę hałasując na instrumentach (lub nawet śpiewając), dzieci rozwijają swoją zdolność do interakcji.

Chodzi mniej o rozwijanie zdolności muzycznych, a bardziej o pomaganie dzieciom w rozmowie i dokonywaniu wyborów.

Muzykoterapia jest często stosowana u dzieci, które po kontuzji mają problemy z językiem.

Daj mi przykład: Jeden chłopiec z głębokimi trudnościami w uczeniu się i znaczną utratą słuchu po urazie pracował ze swoim muzykoterapeutą na tablicy rezonansowej (drewniana platforma).

Dzięki temu czuł rezonans w całym ciele, kiedy grała na gitarze.

Swoje umiejętności interakcji społecznych rozwijał wokalizując na zmianę z terapeutą i sięgając po gitarę, co było interpretowane jako prośba o „więcej” podczas przerwy.

Kto to robi?: Muzykoterapeuci to przede wszystkim doświadczeni muzycy. Zwykle muszą posiadać kwalifikacje muzyczne, zanim przejdą do szkolenia terapeutów.

Pracownicy socjalniJakie są jej cele ?: Ci specjaliści mogą być kluczowym sprzymierzeńcem rodzin w trudnych czasach.

Ich główną rolą jest upewnienie się, że wszyscy w rodzinie pracują i otrzymują potrzebną pomoc i usługi.

Na czym to polega ?: Pracownicy socjalni mogą koordynować planowanie wypisu, kierować dzieci do usług w społeczności i odpowiadać na pytania dotyczące wszelkich pojawiających się problemów.

Pracownik socjalny może pomóc skierować rodzinę do odpowiednich usług w społeczności po wypisaniu ze szpitala.

Daj mi przykład:  Pracownik socjalny może doradzić rodzinie, do jakich świadczeń mają prawo.

Kto to robi?: Od 2003 r. Wszyscy pracownicy socjalni muszą mieć wykształcenie socjalne.

Kwalifikacja ta obejmuje 200 dni oceny w miejscu pracy.

Psychologia kliniczna

Jakie są jego cele ?: Cele psychologii klinicznej są szerokie.

Specjaliści ci mogą zapewnić dzieciom wsparcie emocjonalne podczas przechodzenia przez stresujące procedury medyczne.

Mogą pomóc dzieciom z trudnościami emocjonalnymi lub doradzić, w jaki sposób dzieci mogą rozmawiać o swoim stanie z przyjaciółmi i rodziną. 

Na czym to polega ?: Pomimo swojej naukowej nazwy, podstawową rolą psychologa klinicznego jest omawianie spraw z dziećmi.

Będą mieli opracowane klinicznie sposoby oceny dzieci.

Sesje są czasami poufne, a dzieci ustalają cele i cele ze swoim psychologiem.

Daj mi przykład: Psycholog kliniczny może pracować z dziećmi, przeprowadzając oceny poprzez wywiady i obserwacje.

Kto to robi?: Psychologowie kliniczni mają kwalifikacje do stopnia doktora. Większość psychologów, którzy rozmawiają z dziećmi, specjalizuje się w tej dziedzinie.

NeuropsychologiaJakie są jej cele ?: Neuropsycholodzy pracują w szczególności z osobami, które mają urazy mózgu lub inne problemy z układem nerwowym.

Neurospsycholodzy nie tylko wiedzą o problemach ze zdrowiem psychicznym, ale także rozumieją związek tych trudności z biologicznymi procesami zachodzącymi w mózgu.

Na czym to polega? Neuropsycholodzy często pracują w ostrych sytuacjach – kiedy choroba lub uraz wymagają największej uwagi. Pracują również w rehabilitacji, przeprowadzając ocenę po ostrym przebiegu.

Daj mi przykład: Neuropsycholog może zaoferować specjalistyczne szkolenie i wsparcie dla dziecka z nabytym uszkodzeniem mózgu.

Kto to robi?: Neuropsychologia jest dyscypliną po kwalifikacji. Najpierw muszą być psychologami dyplomowanymi w dziedzinie psychologii klinicznej lub edukacyjnej.

Psycholog edukacyjny (lub EP)

Jakie są jej cele ?: Ta gałąź psychologii zajmuje się sposobem uczenia się dzieci oraz ich indywidualnymi mocnymi stronami i trudnościami.

Podobnie jak w przypadku wszystkich dzieci, szerokim celem osób z ABI jest wspieranie tych, którzy mogą mieć problemy w edukacji.

Obejmuje to współpracę z nauczycielami i rodzinami, aby pomóc im zrozumieć trudności, jakie może napotkać dziecko.

Na czym to polega ?: Psychologowie edukacyjni (czasami nazywani PE) wspierają personel szkoły w radzeniu sobie z trudnościami w nauce i zachowaniu dzieci.

Mogą dokonywać oceny potrzeb edukacyjnych dziecka i wydawać zalecenia.

Ocena ta może obejmować pracę z innymi kluczowymi osobami w życiu dziecka.

Z biegiem czasu ocen może być więcej, gdy zmieniają się potrzeby dziecka.

W przypadku dzieci o bardziej złożonych potrzebach PE jest częścią zespołu, który doradza władzom lokalnym w sprawie procesu „oceny ustawowej”.

Przeczytaj naszą dedykowaną sekcję dotyczącą procesu specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Daj mi przykład: Monika doznała urazu mózgu w wyniku wypadku drogowego i udała się do specjalistycznego ośrodka na trzymiesięczny program rehabilitacji.

PE wspierała rodzinę w procesie planowania i wypisu z jej powrotu do szkoły.

PE współpracował ze szkołą i lokalnymi władzami, oferując porady w sprawie zmienionych potrzeb Monikii.

Kto to robi?: Psychologowie edukacyjni uzyskają dyplom z psychologii i będą mieli doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą, zanim przejdą do stopnia doktora specjalizującego się w psychologii wychowawczej.

Wielu z nich jest zatrudnionych przez władze lokalne w ramach wydziału usług dla dzieci.

Terapia rodzinnaJakie są jej cele ?: Uraz mózgu dziecka dotyczy całej rodziny.

Terapia Rodzinna zapewnia bezpieczną i wspierającą przestrzeń dla pojedynczych osób, par i grup rodzinnych do myślenia o swojej sytuacji.

Umożliwia członkom rodziny wyrażanie i badanie trudności, z którymi się borykają.

Łączenie ludzi i pomysłów w ten sposób może poprawić komunikację, umożliwić lepsze zrozumienie, a także wspomóc proces rehabilitacji.

Na czym to polega ?: Terapeuci rodzinni czasami pracują z całymi rodzinami, czasami na zasadzie jeden do jednego i prawie wszystko pomiędzy.

Mogą pomóc, omawiając różne rzeczy. Mogą również sugerować strategie i sposoby radzenia sobie z trudnościami.

Daj mi przykład: Rodzice mogą chcieć porozmawiać o tym, jak zmieniły się ich role. Mogą chcieć omówić swoje odczucia dotyczące przyszłości.

Kto to robi?: Terapeuci rodzinni uzyskają dyplom przed podjęciem studiów podyplomowych (trwających zwykle cztery lata).

Większość powyższych terapeutów będzie zarejestrowana w Radzie Zawodów Zdrowotnych. Jest to niezależny organ, który zobowiązuje specjalistów do przestrzegania zestawu standardów. Odwiedź jego witrynę tutaj.

Rodzina i przyjacieleChociaż możesz nie mieć wiedzy medycznej wszystkich wymienionych powyżej osób, wspierająca rodzina jest kluczowym elementem układanki rehabilitacji.

Rodziny odgrywają wyjątkową rolę w rehabilitacji.

Wiedzą, jak było dziecko przed kontuzją i byli obecni na każdym etapie opieki nad dzieckiem.

Co być może najważniejsze, rodziny będą miały na sercu dobro swojego dziecka w sposób, który tylko oni mogą.

Oferują wsparcie emocjonalne i mogą mieć ogromny wpływ na postępy dziecka.

Rodzina ma szczególne stosunki z dzieckiem i może dostarczyć cennych informacji na temat ich charakteru.

Możesz nawet spotkać się z profesjonalistami, którzy konsultują się z tobą w niektórych sprawach.

Niektórzy rodzice lubią angażować się w wyznaczanie celów i zadań dla swoich dzieci.

Mogą mieć praktyczną wiedzę o tym, jak uczynić terapię bardziej znaczącą lub atrakcyjną dla ich dziecka.

A na co dzień, gdy rodzice uczestniczą w terapii i sesjach nauczania, mogą pomóc uspokoić wszelkie obawy ich dziecka.

Rodzeństwo może również lubić siedzieć na sesjach.

Może to pomóc im zrozumieć, czego doświadcza ich brat lub siostra.

Rodzice mogą przyswoić umiejętności i strategie, które mogą zabrać do domu.

Rola leków w rehabilitacji

Niektóre dzieci mogą wymagać leków po nabytym uszkodzeniu mózgu.

Jest powszechnie stosowany w leczeniu skutków uszkodzenia mózgu, takich jak:

  • Napady padaczkowe i epilepsja
  • Trudności z koncentracją
  • Bóle głowy
  • Trudności z mięśniami
  • Trudności z nastrojem – depresja i lęk
  • Agresja

Większość leków będzie miała nazwę rodzajową – to znaczy nazwę typu leku. Mogą również mieć markę, którą producent użył dla swojego produktu.


monika

Mam na imię Monika. Lubię pisać. Masz pytania pisz moniqaa1991@gmail.com